onsdag 6 januari 2010

Gott nytt valår till alla och framförallt till dig. Nu har snart alla lata helgdagar kommit till vägs ände och vardagen står och väntar på oss med ett lite snett leende, en del kanske tycker att det är ett hånleende, vad vet jag.
Någon fler än jag som tycker det är lite kallt ute? Det är vid sådana här tillfällen jag har lätt att önska mig tillbaka till hyresförhållandet där man inte behövde fundera på sådana småsaker som uppvärmning. Det är virvelström i pelletstunnan när temperaturen envisas med att hålla sig runt -20 grader.

Trevligheter med ett nytt år är att politiken drar igång igen, denna vårtermin blir extra intressant eftersom när den är slut är valet rätt påtagligt. Förhoppningsvis kommer en lång varm sommar emellan.

Ett val har genomförts och effekten av det kommer nu igång efter årsskiftet. Resultatet av personrösterna i kyrkovalet förde mig från sjunde plats till första. Lite otippat och inte definitivt inte planerat. Resultatet blev till sist att jag under närmaste fyra årsperioden är Kolbäck/Säbys kyrkoråds ordförande. Så det kan bli.

Nu gäller det att göra något bra av perioden. Hitta nya vägar som visar på kyrkan som ett alternativ för stressade människor som behöver en ankringsplats i verkligheten. Har en känsla av att alla människor har en andlighet men uttrycker den på mängder av olika sätt, många troligen utan att ens veta om att det är andligheten som pockar på uppmärksamhet.
Det blir till att lyssna på människor om vad som skulle göra dem nyfikna på kyrkan i vardagen för när katastrofen kommer i människors liv då tar man sig gärna till kyrkan för tröst och styrka. Tricket blir att föra in tron i vardagen, omöjligt? Nej, troligen inte men lite knepigt blir det säkert i det stora brus som omger de flesta idag.

Har inte avgett några nyårslöften men skall försöka skärpa upp mig med bloggen, det är inte kul med långt mellan inläggen, jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar