lördag 19 september 2009

Majoritetsskfte i Hallstahammar var temat för dagen. Torget kunde lätt döpas om till Allianstorget. Något liknande har nog aldrig gjorts i denna vår Västmanländska metropol. Någon gång måste väl även denna kommun vakna och våga ge sig ut på nya spännande vägar.

När det till sist var vi kommunalpolitikers tur att äntra scenen var som vanligt största problemet att inte prata för mycket. Vi politikers största problem. Fick för min del fram budskapet om barnfamiljernas valfrihet och faktiskt i mitt tycke rättighet att få vara med sina egna barn om van vill, kan man inte så skall man åtminstone själv få välja vem som tar hand om ditt barn. Även kommunikationerna fick jag in på banan. Tycker att om några miljömål skall uppfyllas så måste kollektivtrafiken bli attraktiv och pålitlig.

Fick sista cellgiftet i fredags. nu väntar en heldag i Uppsala på tisdag och träff med egen farbror doktor på onsdag. Skall väl förhoppningsvis då få veta när renoveringen skall ske.

I morgon, söndag, skall jag sitta i röstmottagningen i Kolbäck till kyrkovalet. Skall bli intressant att jämföra med vanliga val och EU-valet. Du glömmer väl inte att rösta förresten. Ställer själv upp i det valet på lokal nivå. Dvs blå och vit röstsedel. Varför gör jag det då? Främst för att få bort partipolitiken från kyrkan. Nu har kyrkan skiljts från staten och då borde partipolitiken även försvinna därifrån. Sen måste det vara en öppen och tillgänglig kyrka. En kyrka som erbjuder ett alternativ till den digitala stressen och prioriterar mötet mellan människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar