lördag 3 oktober 2009

Död och förstörelse utanför mitt fönster... kanske inte så hemskt som det låter men frosten har tagit livet av en hel del plantor. Å andra sidan har det inte varit närmare våren än just nu så något positivt anslag får man ha.

Motionen i landstinget om att få ta med cyklar på lokaltrafiken i Västmanland har rönt större uppmärksamhet än åtminstone jag väntade mig. Det verkar vara en fråga som engagerat de s k "vanliga människorna" och många vill ha möjligheten att cykla en väg men inte båda. Det kan vara så att man inte vill komma svettig till jobbet men vill ha den dagliga motionen på väg hem eller att det är uppför ena vägen..
Miljöaspekten och attraktiv kollektivtrafik kanske kommer upp i samtal det med vad det lider.

Vissa veckor är det skönt att ta lite paus från det politiska arbetet, om inte annat för att tanka lite energi. Fast hela veckan har inte varit paus. Hallstahammars fullmäktige i måndags och gymnasiets vara eller inte vara stod på agendan. Visst är det bra med gymnasium, åtminstone så länge det finns elever som vill gå där. Någonstans på vägen har vårt gymnasium gjort ett felbeslut där samarbetet gick norrut i stället för österut. Alldeles för många av våra elever vill till Västerås, Fagersta har inte samma dragningskraft även om det troligen inte är något fel på den skolan i sig..
Buggen i systemet heter kostnaden per elev, hur mycket skall kommuninnevånarna betala extra för att vi har gymnasiet kvar? När blir det kostnadseffektivare att köpa tjänsten av t ex Västerås? Frågor som kommer att komma upp på bordet inom kort.

Inget är som väntans tider sägs det men lite jobbigt är det att inte få klart besked om när inställelsen till Uppsala blir. Ser faktiskt fram emot renoveringen hur konstigt det än låter, jag vill komma ut och tillbaka på banan igen. Det finns så mycket kul att göra och jag känner mig definitivt inte färdig ännu..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar